מהי האנרגיה של העתיד ולמה כדאי להבין את הפוטנציאל שלה? קטע מהספר החדש

מהי האנרגיה של העתיד ולמה כדאי להבין את הפוטנציאל שלה? קטע מהספר החדש


קטע מתוך הספר החדש של עופר ינאי:

"השמש, גיבורת ספרנו, עומדת מאחורי חלק גדול מסוגי האנרגיה שהאדם משתמש בהם עוד מימי קדם. כשהאדם אפה במדבר לחם או ייבש בגדים בחום השמש היה זה שימוש ישיר, וגם מיקוד של אור השמש על זרדים הדליק אש שניתן היה להשתמש בה לבישול ולחימום. אבל גם שימוש באנרגיה האצורה בצמחים על ידי שריפה שלהם הוא למעשה שימוש באנרגיית השמש. בעזרת תהליך הפוטוסינתיזה הצמחים ממירים את אנרגיית השמש לאנרגיה כימית בביומסה, שבה משתמש האדם לצרכיו. הבהמות שהאדם השתמש בכוחן ניזונו גם הן מהאנרגיה האצורה בצמחים. גם טחינת קמח בעזרת אנרגיית הרוח משתמשת באנרגיית השמש, משום שהרוח נושבת בזכות הפרשי הטמפרטורות הנובעים מהחימום של קרני השמש במקומות שונים באטמוספירה.

 

הפחם, הנפט והגז הצעידו את האנושות קדימה בצורה יוצאת מן הכלל. אבל תג המחיר שלהם אינו מבוטל, כמו שנוכחנו לדעת בפרק הקודם. כל קילוגרם שלהם שנשרף גורם למלתוס הקשיש לחייך חיוך ניצחון מר, שהרי בסופו של דבר הם יאזלו, גם אם הדבר ייקח זמן רב. הפקת הפחם מסוכנת ושריפת הדלקים גורמת לזיהום, למרות הרגולציה ששיפרה את איכות האוויר. כמות הפחמן הדו־חמצני שנפלט לאטמוספירה בעקבות שריפת הדלקים מעוררת דאגה. ולבסוף, הפיזור הלא־אחיד של הנפט והגז בכדור הארץ יוצר לעיתים אתגרים גאופוליטיים חמורים המתבטאים במשברי אנרגיה המשפיעים על המשק כולו. 

אין לנו מנוס מלחפש את אנרגיית העתיד, שתהיה כרוכה בתגי מחיר נמוכים בהרבה. מהי אנרגיית העתיד? היא צריכה לתת מענה לחמש הבעיות שהצגנו. ראשית, ובחשיבות עליונה — היא צריכה להיות בלתי מוגבלת, כדי להמשיך את שגשוגו של המין האנושי עוד מאות ואלפי שנים קדימה. היא צריכה להיות זולה וזמינה. היא צריכה להיות נקייה מזיהום ככל האפשר. והיא צריכה להיות כזאת שאפשר לשנע במהירות ממקום למקום, כלומר לייצר ממנה חשמל. היא צריכה להיות גם מבוזרת ובכך לקטוע את התלות וחוסר היציבות הגאופוליטית המלווה את תחום האנרגיה לדורותיו, וכדאי שהיא תאפשר גם לעולם התחבורה להיגמל מן הדלק המזוהם שהוא נשען עליו — הנפט. האנרגיה המתחדשת, ההולכת וכובשת חלקים רבים מתחום האנרגיה בשנים האחרונות, פותחת לנו את הפתח הזה.



ההגדרה של אנרגיה מתחדשת היא אנרגיה ממקור שאינו מתכלה, כלומר כזה שיכול לשמש אותנו לעד. הרוח תמשיך לנשוב, השמש תמשיך לזרוח והעצים יגדלו מחדש, כל זמן שלא נכרות אותם בקצב מהיר מדי. אין שום דבר חדש בעצם הרעיון של אנרגיה מתחדשת. כמו שנאמר בפרק הראשון, היא הייתה מקור האנרגיה היחיד של האדם בימי קדם: הרוח והמים המשיטים ספינות, השמש המחממת והמייבשת, טחנות הרוח המוכרות לנו מסיפורו של דון קישוט — כולם אנרגיות מתחדשות.


באיזה מובן אפוא אנרגיה מתחדשת היא אנרגיית העתיד, אם היא זאת ששלטה גם בעבר, אבל אז לא הביאה את האדם לצמיחה המהירה שהאנרגיה המתכלה הביאה אותו אליה? התשובה טמונה בשתי ההמצאות שדיברנו עליהן: המנוע והחשמל. האנרגיה המתחדשת המודרנית יכולה להשתמש בכוחו של החשמל להעביר אנרגיה במהירות ממקום למקום, ובכוחו של המנוע לנצל את האנרגיה הזאת באופן שלא ידענו בעבר — אבל בלי לחשוש להתכלות המשאבים, למחיר התמידי ולזיהום המלווה את האנרגיה המופקת מדלקי מחצבים.

בספר הזה אעסוק באנרגיה העיקרית המתאימה למדינת ישראל — אנרגיית השמש. אעסוק בדרכים השונות להפיק אותה וביתרון העצום הגלום בה. אסקור גם סוגים חשובים אחרים של אנרגיה שאינה מן הפחם, הנפט והגז: אעסוק באנרגיית המים, באנרגיית הרוח ובאנרגיה הגאותרמית, ולסיום אקנח באנרגיה שאינה מתחדשת אך עולה לדיון כשעוסקים באנרגיית העתיד — האנרגיה הגרעינית. בהמשך נלמד גם על שלוש המהפכות התרחשו בעשור האחרון, ושהפכו את ההווה לרגע כה דרמטי בתולדות ההיסטוריה של האנרגיה.

רוצים לקבל מושג טוב בהרבה על האנרגיה של העתיד?

ללא פילטרים של הנדסת תודעה בנושא אקלים ומנקודת מבטו של איש עסקים שמוביל את מהפכת החשמל באמצעות יוזמותיו? השיגו עותק של "חדש תחת השמש" עכשיו במבצע השקה במחיר שווה לכל כיס >> 


----


תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר