בגיל 94: פול ג'ונסון, מחבר הספר 'ההיסטוריה של היהודים' הלך לעולמו

בגיל 94: פול ג'ונסון, מחבר הספר 'ההיסטוריה של היהודים' הלך לעולמו

חבר אמת של העם היהודי הלך לעולמו בגיל 94. 
כך כותב צור ארליך על פול ג'ונסון ז"ל, מחבר "ההיסטוריה של היהודים":

"כותב דגול אחד שהרביתי לתרגם, הרב יונתן זקס, הפגיש אותי לאורך השנים כמה פעמים עם כותב דגול אחר, בריטי גם הוא, אבל קתולי דווקא, פול ג'ונסון. הרב זקס אהב לצטט מג'ונסון, בעיקר מתוך ספרו המונומנטלי אך שוטף כנהר, 'היסטוריה של היהודים'.

בדרך כלל הצטרכתי לתרגם את הציטטות הללו, כי להבדיל מ'האינטלקטואלים' האהוב של ג'ונסון, 'היסטוריה של היהודים' לא היה קיים בעברית. אבל בשבוע שעבר, כשעדכנתי את התרגום לדרשת הרב זקס לפרשת שמות המופצת ממש היום, כבר יכולתי לקחת את הציטטה של ג'ונסון שישנה שם מתוך תרגום עברי קיים, שאפילו שוכן במחשב שלי עצמו: תרגומו של גיא הרלינג שערכתי ושיצא לאור בסתיו בספריית שיבולת. הנה היא:


"במשך 4,000 שנה הוכיחו היהודים כי הם לא רק שורדים גדולים, אלא גם מיומנים מאין כמותם בהסתגלות לחבָרות שלתוכן זרק אותם הגורל, ובאימוץ כל נחמה אנושית שהוצעה להם שם. לא היה עַם פורה מהם בהעשרתם של העניים, בהאנשתו של ההון, או בהפיכת תלאות לסיפורים יצירתיים".

זו פסקה בעלת אופי מסכם, שמאות עמודי הספר פורטים ומוכיחים וממחישים בשפע עובדות ותובנות. ג'ונסון הלך היום לעולמו, בן 94 שנים. גם הוא, כמעט, לא היה פורה ממנו, מעשיר-רוח ומאניש ממנו. גם הוא, כמו עם ישראל שעל פי תיאורו, ידע להפוך תלאות לסיפורים יצירתיים."

הוצאת סלע מאיר וספריית שיבולת כואבות על לכתו של אינטלקטואל גדול ואנו שמחים על שהספקנו להוציא לאור בעברית את ספרו החשוב ממש לאחרונה. אם גם אתם רוצים להכיר ולהנציח את מחשבתו של ג'ונסון על נפלאות העם היהודי, השיגו עותק מהספר כאן:



תגיות 

תגובות (1)

רות איזיקוביץ - Jan 15, 2023

ספר מרתק. מעורר מחשבות. אפשר לצאת אחרי הקריאה ולכנות את מצב היהודים לדורותיהם, טרגדיה. איך ולאן שלא יפנו, האנטישמיות תרדוף אותם. אם בעקבות האמנציפציה שלכאורה היטיבה עם היהודים, ולמעשה העצימה את האנטישמיות מבלי שהיהודים יזהו את הקשר, ואם בגלל הכנסיה ובורות ההמון הנוצרי- קתולי ופרוטסטנטי כאחד, היהודים תמיד ימשכו אליהם אש זרה. ואולי תמצאו תשובה גם לשאלה, כיצד גרמנים תרבותיים לעילא ולעילא נעשו נאצים.

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר