לאן נעלמה ההכרעה? קטע מהספר פרחים בקנה

לאן נעלמה ההכרעה? קטע מהספר פרחים בקנה

למה ואיך צה"ל ויתר על ההכרעה? קטע מתוך ספרה של נוה דרומי: "קיר הברזל הישראלי הורכב משלושה עקרונות: הרתעה — השגת עוצמה צבאית שנועדה לגרום לצבאות עוינים להימנע ממתקפה; התרעה — יכולת להתריע מראש על מלחמה כדי לגייס את כוחות המילואים; והכרעה — "שבירת רצון הלחימה של האויב, ואיבוד יכולתו לפעול ביעילות... נועדה להעתיק את המלחמה לשטח האויב ולקצר את משכה ככל הניתן".30 כך הגדיר זאת מילון המונחים של צה"ל: "מצב ההכרעה ניכר כרגיל בכך שהאויב איבד את יכולתו לפעול נגדנו ביעילות".

משנות התשעים חל מפנה בחשיבה הצבאית. תחת עקרונות הלחימה שבנו את צה"ל מיום הקמתו החלו להופיע רעיונות חדשים בדבר אופן ניהול הלחימה הראוי של צה"ל — רעיונות שמלווים מאז ועד היום את מערכות צה"ל, ושעיצבו את ההיגיון המרכזי שלהן כמבצעי "החזיקו אותי". המבצעים הללו משקפים בעיקר את סירובה של ישראל לצאת למלחמות מכריעות. המושג "הרתעה" הפך לשם קוד להפעלת מנופי לחץ ללא חתירה להכרעה.

שני גורמים חשובים עיצבו מחדש את החשיבה הצה"לית עם מפנה המילניום: השינויים המרחיקים לכת באופיו של שדה הקרב, והסכמי השלום. בניגוד למלחמת העבר הגדולות, המאבקים שתפסו את תשומת הלב הבינלאומית בשנות התשעים לא היו עימות בין מדינות אלא כללו ארגוני גרילה המפעילים שיטות של טרור: הסכסוך בין רוסיה לצ'צ'ניה, מלחמת קוסובו, המאבק האירי בבריטים וכמובן הסכסוך הישראלי־פלסטיני. יחד עם השינויים המהירים ביכולות הטכנולוגיות, ההתפתחויות דרשו מהצבא המודרני להבין שמערכת המושגים הקלאסית של צבא ומלחמה אינה רלוונטית עוד, ושיש לפתח תפיסות לוחמה חדשות.

במקביל, החתימה על הסכמי אוסלו ב־1993 וב־1995 ועל הסכם השלום עם ירדן ב־1994 יצרה תפיסה שלפיה צה"ל עבר מעידן של לחימה מתמדת לעידן של שלום, ועליו להתגייס לאפשר את הסכמי השלום ולקדמם. שתי המגמות הללו יצרו כאוס תודעתי הן בשיח הצבאי המקצועי, כלומר בתורה המתארת איך להפעיל את הצבא, והן בשיח הצבאי הערכי, כלומר בעקרונות החינוכיים שהונחלו לחיילים ולמפקדים."

בהמשך סוקרת דרומי ביסודיות את השינויים המבניים בצה"ל ואת שינויי תורת הלחימה. מחקר מעמיק, שיחות עם בכירי המערכת והצלבת מקורות רבים שהיא מביאה בספרה מוכיחים כי צה"ל הכהה את חושיו כלפי הניצחון וההכרעה וכל זה בלי דיון ציבורי ברור ובלי תכנון מספק של חלופות בטוחות.

כדי לנהל דיון ענייני על שינויים ומגמות בצה"ל חשוב להבין קודם כל את המצב הקיים ולהכיר את העובדות. אם אתם רוצים להיות מסוגלים לעשות זאת אתם מוזמנים להשיג לעצמכם עותק מהספר החשוב "פרחים בקנה"!

 

תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר