לכבוד יום הולדתו - 10 ציטוטים גדולים של תומאס סואל

לכבוד יום הולדתו - 10 ציטוטים גדולים של תומאס סואל

מזל טוב לתומאס סואל!

סואל, אחד האינטלקטואלים החשובים ביותר בזמננו ואיש חירות אמיתי, חוגג את יום הולדתו ה-89. סואל, בן למשפחה ענייה מפרברי קרוליינה, הוא פרופסור לכלכלה ופילוסוף פוליטי שכתב למעלה מ-30 ספרים ובהם רבי מכר שהכו גלים בכל העולם כמו 'עימות בין השקפות' ו'יסודות הכלכלה'.

כמו כן, בהזדמנות זו נוכל לספר כי בחודשים הקרובים יראה אור בעברית ספר נוסף של סואל, 'המרוץ אחר הצדק הקוסמי', בהוצאת שיבולת. לכבודו ולרגל יום הולדתו אנו שמחים להביא לכם 10 מציטוטיו מעוררי המחשבה ושוחרי החירות שכדאי לכל אדם להכיר.

"אם הצבעת עבור פוליטיקאים שהבטיחו שיתנו לך מתנות על חשבונו של מישהו אחר, אין לך שום זכות להתלונן כאשר הם לוקחים את כספך ונותנים אותו למישהו אחר, כולל לעצמם".

"אם לוקחים בחשבון כמה פעמים לאורך ההיסטוריה הוכחה טעותם גם של האינטליגנטים באנשים, מדהים שישנם עדיין אלה שמשוכנעים שהסיבה היחידה שמישהו יכול לומר משהו שונה ממה שהם מאמינים בו, היא מתוך טיפשות או מרמה"

"קפיטליזם הוא לא עוד 'איזם'. הוא קרוב להיות ההפך מ'איזם', מכיוון שהוא פשוט החופש של בני האדם הפשוטים לבצע איזו החלפה כלכלית שהם מסכימים לה הדדית". "מדינת הרווחה היא תרמית עתיקה ביותר. תחילה אתה לוקח מהאנשים את כספם בשקט ואז מחזיר להם חלק ממנו בראוותנות".

"התבוננות בהכנסות רק מנקודת ראותם של היחידים שמקבלים אותן, נוטה להוביל להבנה של התנהלות המשק כמשחק סכום-אפס, שבו הסכום שאנשים מסוימים זוכים בו הוא הפסדם של האחרים. אבל העלייה הגדולה ברמת החיים ברבות השנים והדורות לא הייתה מתרחשת לו היו אלה פני הדברים"

"רב-תרבותיות מסתכמת בסופו של דבר בכך שאתה יכול להלל כל תרבות שהיא מכל מקום בעולם - מלבד תרבות המערב, ואסור לך להאשים אף תרבות שהיא משום מקום בעולם מלבד את התרבות המערבית".

"אף אחד לא באמת יכול להבין את השמאל הפוליטי מבלי שהבין שכל מטרתם הוא לגרום לעצמם להרגיש עליונים, ולא משנה כמה הם ידברו באדיקות על מה שיעשו בכדי לעזור לאחרים".

"סוציאליזם הוא נפלא כרעיון. רק במציאות הוא היה אסון. את כל האנשים מכל הגזעים, הצבעים והאמונות, מכל רחבי העולם, סוציאליזם הוביל לרעב במדינות שהיה להן עודפי מזון לייצוא. ובכל זאת, בשביל רבים מהם שעוסקים בעיקר ברעיונות, הסוציאליזם נשאר רעיון מושך, אפילו מפתה. כישלונו שלו תמיד מוסבר כפגם של מנהיגים ספציפיים".

"למה יש תחרות? בגלל ה"חֶסֶר": חֶסֶר פירושו שאי-אפשר להשביע לחלוטין את רצונותיו של איש, בלי קשר לשיטה הכלכלית או למדיניות הכלכלית שאנחנו בוחרים בה, ובלי קשר אם זו שיטה כוחנית, ברוטלית או גסת רוח: אנשים כוחניים, ברוטלים וגסי רוח יהיו קיימים גם תחת שלטון אוטופי מלא של מדינת הרווחה, כפי שלא היה קיים מעולם ולא יתקיים לעולם. בגלל שתמיד יהיה חֶסֶר, התחרות בין הבריות על משאבים שבצמצום היא דבר מהותי. השאלה היא לא אם אנחנו אוהבים תחרות או חושבים שהיא ברוטלית, מכיוון שחֶסֶר פירושו שאין לנו "זכות בחירה" אם לקיים או שלא לקיים משק שבו הבריות מתחרות ביניהן. כל משק שכזה שאיי פעם נוסה, והם נוסו בכל רחבי העולם, קרסו ופגעו בצורה קשה מאוד ברווחת כל תושבי המדינה בה היא נוסתה. משק תחרותי הוא סוג המשק האפשרי היחיד, והברירה היחידה שבידינו היא בין השיטות השונות שבהן תיערך תחרות זו"

"אלו שטוענים שכל התרבויות שוות לעולם לא מסבירים למה הן יוצרות תוצאות כל כך חסרות שוויון"

(אסף ותרגם את הציטוטים: אלון גולדברג)

תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר