לא גיבור, רוצח!

לא גיבור, רוצח!

העסקה המושחתת והבלתי מוסרית של קסטנר היא בושה לעם היהודי

בכתבה שהתפרסמה תחת הכותרת "רשימת קסטנר", מביא 'ידיעות אחרונות' את עדויותיהם של כמה מהאנשים שניצלו הודות לרשימותיו של הפקיד הבכיר:

"הוא היה גיבור, בזכותו אני פה", אומרת אחת מהן ומספרת: "אני ילידת יוגוסלביה, משפחתי ברחה אחרי ההתקפה של הגרמנים על בלגרד והיינו למעשה פליטים בהונגריה. אבי היה פעיל ציוני וגם שילם בכספו על המסע, ולכן עלינו לרכבת".

ניצול אחר, שגם אביו היה פעיל ציוני יחד עם קסטנר, מספר כי הוא מסרב לחוש רגשות אשם: "לא הייתה לי זכות יתרה לעלות על הרכבת, אבל גם לא הייתה לי פחות זכות מכל ילד אחר".

מה שהכתבה ניסתה לגמד, הוא המחיר שהיה מוכן קסטנר לשלם עבור הצלת רשימתו. "תנו לי דוגמא של עוד מישהו שהעז ללכת להתווכח עם אייכמן והציל כל כך הרבה יהודים", מבקשת ניצולה באחת הכותרות המודגשות.

ובכן, זו בדיוק הנקודה. קסטנר לא "התווכח" עם אייכמן, הוא סחר איתו. ביומן שכתב אייכמן הוא הגדיר את מערכת היחסים בין השניין כ"הסכם ג'נטלמני" ופירט את תוכנו:

"ד"ר קסטנר זה היה אדם צעיר, כבן גילי, עורך דין קר כקרח, ציוני פנאטי. הוא הסכים לסייע בשידול היהודים שלא יגלו התנגדות לגירושים - ואפילו לקיים את הסדר במחנות האיסוף - באם אעצום את עיני ואאפשר לכמה מאות או כמה אלפי יהודים צעירים להגר באורח בלתי לגאלי לארץ ישראל. היתה זו עסקה טובה, תמורת שמירת הסדר במחנות. המחיר... לא היה גדול מדי, לדידי", מסכם הצורר הנאצי ימח שמו.

מבלי לגרוע מזכותם המוחלטת של ניצולי אותה רשימה לחוש מאושרים נוכח הצלתם, העובדה היא כי קסטנר מכר בכחש את 798,330 יהודי הונגריה כדי להציל 1,670 שהוא בחר, תוך שהוא מסתיר את דבר הטבח הנאצי מפני השאר ומסייע לצורר הנאצי לבצע את זממו בהם ביתר קלות.

אם קסטנר "אחראי לחייהם" של 1,670 אנשים הרי שהוא לא פחות אחראי למאות אלפי יהודי הונגריה שנרצחו מבלי לקבל התרעה מראש ואפשרות לנסות ולהציל את עצמם.

גם אחרי המלחמה המשיך ה"וויכוח" של קסטנר עם בכירי המשטר הנאצי. 
זוהי ה"הצהרה בשבועה" ששלח למשפטי נירנברג:

"לא יכול להיות ספק שקורט בכר נמנה על אותם מנהיגי האס-אס המועטים מאוד בעלי אומץ הלב להתנגד לתכנית ההשמדה של היהודים ולנסות להציל חיי אנוש… בהיותי במגע אישי עם איתו מיוני 1944 עד אפריל 1945 אנוכי מבקש להדגיש, על בסיס ידעה אישית, שקורט בכר עשה את כל שיכל להציל בני אנוש חפים מפשע מהזעם העיוור של המנהיגים הנאציים… לפיכך אפילו הצורה והבסיס של המשא ומתן שלנו(מתכוון למשפטי נירנברג) יכול להיות ראוי להתנגדות רבה, מעולם לא הטלתי ספק בכוונתויו הטובות של בכר… לדעתי כאשר משפטו יובא לשיפוט על ידי שלטונות בעלות הברית או השלטונות הגרמניים, ראוי קורט בכר להתחשבות הרבה ביותר."

וקסטנר חותם את המכתב כך: "אני מוסר הצהרה זאת לא רק בשמי אלא בשם הסוכנות היהודית והקונגרס העולמי היהודי.
על החתום: רודולף קסטנר, פקיד הסוכנות היהודית בז'נבה, לשעבר יו"ר הסוכנות היהודית בהונגריה 1943-1945, נציג הג'וינט והקונגרס העולמי"

די בציטוט הבא כדי להבין כמה מבזה ומבישה אותה "הצהרה בשבועה" שהעניק קסטנר, נציג הסוכנות היהודית, להגנתו של בוזז הנרצחים היהודים הנאצי בכר:

"אין צורך להוכיח ליהודים את מצג השווא של קסטנר אודות "המחלקה הכלכלית" של בכר. עיניהם חוללו במראה הגרמנים, הנוברים כחזירים בין גוויות אהוביהם המקודשים, בין מתיהם הנערצים. יודעים הם את תועבותיה של "המחלקה הכלכלית" ואת תועבותיה שלהן אחראי ראשה, קורט בכר."

בישראל מכר את עצמו קסטנר כגיבור שאחראי להצלתם של אלפי יהודים ונחשף רק בזכות יהודי זקן שהחליט להילחם על האמת - קסטנר ביצע את אחד הפשעים המוסריים החמורים שביצע אי פעם יהודי נגד בני עמו.

מרב מיכאלי מיהרה להצהיר כי יש לה "זכות גדולה להיות הנכדה של קסטנר" ובחוצפתה עוד מעזה לבקר את הכתבה המלטפת על כך שאינה מלטפת מספיק.

מאז משפט קסטנר ועד היום מתנהל ויכוח ער לא על העובדות, אלא על השאלה - כיצד לשפוט אדם שמכר בכחש וסחר בחיי יהודים ביחס של 1,000 נרצחים על כל יהודי שהציל, כגיבור או כפושע?

כדי שיהיה ברור שיש עסקאות שאינן לגיטימיות, שיש דברים שפשוט לא עושים, שהתשובה "פושע" תהדהד עד סוף הדורות ותשמש מידת הרתעה בפני מי שיעז ללכת בדרכו של קסטנר - יש לספר ולהזכיר פעם אחר פעם את פשעיו.

רוצים לדעת עוד על הפרשה ולהיות ממבשרי המוסר והאמת? הספר 'כחש' שכתב בן הכט - מהכותבים הגדולים של המאה העשרים - הוא לא רק סקירה נוקבת, מרתקת וחשובה מאין כמוה של פרשת קסטנר, אלא גם פנינה ספרותית שנכתבה ביד אמן.
 לרכישת הספר היכנסו
תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר