יזמות צרכנית - לא מה שחשבתם

יזמות צרכנית - לא מה שחשבתם

מכירים את הרגע הזה שאתם עומדים בסופר מול מדף עמוס חטיפים, שאת רובם אתם מכירים ממש טוב, ופתאום חטיף חדש שמעולם לא הכרתם קורץ לכם מהמדף?

כשבין חטיפי הביסלי והתפוצ'יפס הרגילים, אתם מזהים לפתע במבה במילוי חדש ומפתיע, שאולי לא נשמע לכם כל כך להיט אבל פשוט בא לכם להתפרע, לצעוק "על החיים ועל המוות" ולגלות עולם חדש של טעמים?

מזל טוב! רוח היזמות פועמת בכם בחוזקה, ועם הקנייה של המוצר החדש אתם יכולים להוסיף בכבוד את התואר "יזם" לקורות החיים שלכם.

כן כן, אנחנו לא מגזימים. מדובר ביזמות במלוא מובן המילה, שהיא לב לבו של כלכלת השוק החופשי, שהיה גווע בלי אותו היצר היזמי השובב שטבוע בכל אחד מאיתנו, יצרנים וצרכנים כאחד.



את הגילוי המפתיע והלא-טריוויאלי הזה מספק לנו הרב והפרופסור ישראל קירזנר, מהכלכלנים המשפיעים ביותר במאה ה-20, בספרו עטור השבחים "תחרות ויזמות" שיצא לאור לראשונה בעברית בהוצאת שיבולת - הוצאה לאור. מאז שפורסם בשנת 1973, "תחרות ויזמות" צוטט עד היום מעל 10,000 פעמים במאות מאמרים ומחקרים אקדמיים, והכניס את קירזנר להיכל התהילה של הכלכלנים החשובים ביותר בעולם.

היזם, על פי קירזנר, הוא למעשה כל שחקן בשוק שמביא אינפורמציה חדשה לעולם.

גם אתם, בתור צרכנים שמגיעים לסופר עם רצון לגוון ולאתגר את החך, מהווים יזמים. הבחירה שלכם לקנות מוצר חדש שלא הכרתם, ובעצם להשקיע כסף במשהו שאתם כלל לא בטוחים שיניב את התוצאה לה ציפיתם, היא יזמות טהורה אשר מזרימה אימפורמציה חדשה לשוק. אתם למעשה נוטלים סיכון, ממש כמו יזמים, והבחירה שלכם אם להמשיך ולקנות את המוצר או להפסיק כי הוא לא מצא חן בעיניכם, מאותתת ליצרן אם כדאי לו להמשיך לייצר את המוצר, או שאולי עדיף לזנוח אותו ולייצר משהו אחר.



בלי צרכנים-יזמים, כפי שמכנה אותם קירזנר, לא הייתה כל משמעות ליצרנים-יזמים שעסוקים בלהמציא את הדבר החדש הבא או לשדרג מוצרים קיימים. כלכלת השוק המודרנית, זו שמביאה לחיינו שפע בלתי פוסק של מוצרים ושירותים תוך ירידה מתמדת במחירים, מתקיימת הודות ליצר היזמי שמוביל כל אחד מאיתנו לחפש גילויים חדשים שיגוונו את חיינו ויהפכו אותם למעניינים, משתלמים ונוחים יותר.

הסינרגיה המושלמת בין יצרנים-יזמים לצרכנים-יזמים, מאפשרת לכלכלת השוק לפרוח ולשגשג ע"י החלפת אינפורמציה בלתי פוסקת וקבלת החלטות מושכלות לפיה. היצרן-יזם מביא אינפורמציה לשוק בדמות מוצר חדש, והצרכן-יזם מביא אינפורמציה לשוק בדמות צריכה או אי צריכה של המוצר הזה.

כפי שכותב קירזנר בספרו 'תחרות ויזמות': "השוק מורכב בכל נקודת זמן נתונה מהחלטות של המשתתפים בו. החלטה של הצרכנים לקנות מוצר כלשהו תלויה בהחלטותיהם של היצרנים-יזמים למכור מוצר כזה. ואילו ההחלטות של בעלי המשאבים תהיינה תלויות בהחלטות היצרנים-יזמים לקנותו מהם — ולהפך. בכל צמד הכרעות מקושרות (כלומר, כל עסקת שוק שהושלמה) לכל צד מוצעת למעשה הזדמנות שלמיטב הכרתו היא ההזדמנות הטובה ביותר בעבורו בשוק. בצורה כזו, כלכלת השוק מתפתחת בתהליך מתמיד של חיפוש אחר ידע חדש."

ב'תחרות ויזמות' מנתח קירזנר את אותו יצר יזמי הקיים בכל השחקנים בשוק: מה מעורר את הצרכן ליזום, ומה מעורר את היצרן? מהו "רווח יזמי טהור", וכיצד הוא בא לידי ביטוי גם בצד המוכר וגם בצד הקונה? ומעל הכל - מה הם התנאים הדרושים על מנת לאפשר לרוח היזמות לפעום ולהזניק את הכלכלה קדימה, באמצעות כל עסקה שמתבצעת?

אם ברצונכם לקבל תשובות לשאלות החשובות האלו, שההבנה שלהן תאפשר לכם להבין את העולם, גשו לקרוא את "תחרות ויזמות" שמוצע עכשיו באתר שלנו במחיר השקה מיוחד!
להזמנות לחצו כאן

תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר