הבוס: היועמ"ש מבהיר כי רק הוא יקבע את גורל תכנית המאה

הבוס: היועמ"ש מבהיר כי רק הוא יקבע את גורל תכנית המאה

עוד בטרם יבשה הדיו על הצעת השלום של נשיא ארה"ב, הספיק היועמ"ש להזכיר מי כאן מקבל את ההחלטות.

"יש בממשלת מעבר דברים דחופים שאפשר לעשות. אשמע מה הבקשה, ואת ההנמקה לדחיפות ועל בסיס זה אחליט", הבהיר עו"ד אביחי מנדלבליט בכנס השבוע, מיד לאחר פרסום תכנית המאה של טראמפ.

איך הגענו למצב שבו היועץ המשפטי רואה עצמו כבעל סמכות להחליט דבר כלשהו בעניין תכנית המאה? ובכן, תשובות לשאלה הזו תוכלו למצוא אולי בספר 'מפלגת בג"ץ'.

בכותרת אחד הפרקים בספרו החדש שואל עו"ד שמחה רוטמן "מי יעצור את היועץ?".
במהלך הפרק רוטמן מנתח את תהליך הרחבת הסמכויות של היועצים המשפטיים ומראה, שלב אחרי שלב, איך הפך מוסד היעוץ המשפטי לזרוע ביצועית של בג"ץ בממשלה, בכנסת ובמוסדות אחרים.

"פסקי הדין ה'חוקתיים' של בית המשפט העליון, שביססו את המהפכה השיפוטית וריכזו את הכוח בידי מערכת המשפט, לא היו יכולים לפעול את פעולתם בלא היועץ המשפטי לממשלה", כותב רוטמן ומסביר:

"כידוע, לבית המשפט "אין ארנק ואין חרב" ואין לו היכולת לוודא שפסקי הדין שלו ייאכפו כהלכה. במידה רבה, עוצמתו האדירה של בית המשפט העליון במדינת ישראל נשענת על היועץ ועל המנגנון רב הזרועות שיצר לעצמו. למעשה, רק בית המשפט העליון רשאי להורות ליועץ כיצד לפעול. פרט לשופטי העליון, איש לא שולט בו. שאיפתם של היועצים המשפטיים לדורותיהם להתמנות בהמשך הדרך לתפקיד שופט בבית המשפט העליון, כפי שאכן אירע ברוב המקרים, מייצרת תלות הדדית חזקה בין שני המוסדות."

בזמנים בהם היועמ"ש קובע גם בענייני הסכמים מדיניים, כדאי מאוד שתבינו איך עובדת השיטה. השיגו לעצמכם עותק של מפלגת בג"ץ! לפרטים והזמנה הקליקו כאן

תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר