האם ראש הממשלה החדש של בריטניה יציל אותה ממשבר ההגירה?

האם ראש הממשלה החדש של בריטניה יציל אותה ממשבר ההגירה?

המפלגה השמרנית בבריטניה בחרה בבוריס ג'ונסון, שר החוץ לשעבר, כראש הממשלה החדש. ג'ונסון נחשב ממובילי מהלך ההיפרדות של בריטניה מהאיחוד האירופי ומשימתו העיקרית כראש ממשלה תהיה לנהל את ההיפרדות הזו ולהבטיח את קיומה.

מי שמיהר לברך את ראש הממשלה הבריטי החדש הוא נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בן ברית מוכר של ג'ונסון: "ברכות לבוריס ג'ונסון על הפיכתו לראש הממשלה החדש של בריטניה. הוא יהיה נהדר!", כתב הנשיא האמריקני.


בני ברית. בוריס ג'ונסון עם נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ

כמו בן בריתו האמריקני, גם ג'ונסון הוא ידיד נלהב של ישראל וגם הוא נחשב לניצי יחסית בכל הנוגע למדיניות ההגירה של הממלכה, וזו גם אחת הסיבות העיקריות לתמיכתו ב'ברקזיט': "בריטניה תוכל להשיג שליטה דמוקרטית על מדיניות ההגירה אחרי שנעזוב את האיחוד האירופי".

לפי ג'ונסון, עזיבת האיחוד תאפשר למפלגה השמרנית לקדם ביתר שאת מדיניות לשינוי תנאי ההגירה למדינה. "אנחנו חייבים להיות פתוחים הרבה יותר להגירה של עובדים מיומנים-מאוד, כמו מדענים. אבל אנחנו גם חייבים להבטיח לציבור שאחרי שנעזוב את האיחוד האירופאי נהיה פתוחים פחות להגירה בלתי מיומנת".

ולמה מתכוון ג'ונסון כשהוא אומר "עובדים בלתי מיומנים"? "רוב האנשים שבאו לבריטניה בשנים האחרונות לא היו בעלי השכלה גבוהה אלא בעלי השכלה דלה מחברות עניות: זאת הייתה הסיבה שבעטיה הם שאפו לשפר את מצבם בהגירה לבריטניה", מסביר הסופר והעיתונאי הבריטי דאגלס מאריי בספרו 'המוות המוזר של אירופה', כתשובה לטענה נפוצה של תומכי הגירה לפיה המהגרים מחזקים את הכלכלה המקומית.

"הדרך היחידה להציג מהגרים כמי שתורמים במידה שווה ואף למעלה מזה בהשוואה לעובדים משלמי מיסים קיימים", ממשיך מאריי, "היא כאשר מתמקדים באופן בלעדי כמעט ביחידים בעלי השכלה גבוהה ואמידים מארצות המערב המפותח. הקלישאה של 'המהגר הממוצע' כמי שיוצר תועלת כלכלית למדינה נראית נכונה רק כשיוצרים את הרושם כאילו חריגים כאלה הם הכלל. כל המאמצים להעלות טיעון כלכלי בזכות הגירת המונים מסתמכים על ההטעיה הזו".


רב המכר של דאגלס מאריי חשף את מימדי בעיית ההגירה של היבשת

אם נחזור לג'ונסון, אז גם הוא מוזכר בספרו של מאריי, כמי שהיה ראש עיריית לונדון בין השנים 2008-2016. מוזכר בספרו של מאריי, ומטיל בספק גדול את נכונותו של ראש הממשלה החדש לעשות שינוי של ממש בתחום ההגירה. בשנת 2011 נערך מפקד אוכלוסין שבו התקבלו תוצאות שאיימו להרעיד את אמות הסיפין של החברה הבריטית.

במפקד נחשף, בין היתר, כי האוכלוסיה המוסלמית בממלכה הכפילה עצמה בעשור, שב-23 מתוך 33 רבעיה של לונדון יש רוב של מהגרים זרים, ששלושה מיליון תושבי הממלכה חיים בבית שאין בו אפילו דובר אנגלית אחד כשפת אם; ושבבריטניה נמצאים למעלה מיליון מהגרים בלתי-חוקיים.

"התגובה המרכזית למציאות המתפתחת הייתה הסתערות על כל מי שביטא חשש מפניה, גם כאשר הדברים ביטאו במדויק את רחשי ליבו של הציבור", כותב מאריי ומסביר:

"במקום להתמודד עם חששות החלו הפוליטיקאים והעיתונאים להטיח האשמות בציבור. הדבר נעשה לא רק בדרך של האשמה ב"גזענות" או ב"דעות קדומות" אלא גם באמצעות טקטיקות הסחה והסטה, שנעשו חלופה לפעולה. את כל אלו אפשר היה לזהות ערב פרסום תוצאות מפקד האוכלוסין בבריטניה לשנת 2011 , כולל הדרישה שהציבור פשוט 'יפסיק להתעסק בזה'. בטור שכותרתו 'בואו נפסיק להתעסק בהגירה ונתחיל לזרוע את זרעי השילוב' הגיב ראש העיר השמרני של לונדון דאז, בוריס ג'ונסון, לתוצאות מפקד האוכלוסין: "אנחנו צריכים להפסיק לבכות על חלב שנשפך. זה כבר קרה. אי אפשר לעשות שום דבר בנוגע לזה, חוץ מלהפוך את תהליך הטמיעה קל לעיכול ככל האפשר" כתב ג'ונסון.

"אולי הוא צדק ופשוט אמר מה שכל פוליטיקאי היה חייב לומר. אבל יש באמירה הזו משהו קר מאוד, בייחוד בכך שנעדרת ממנה תחושה כלשהי שאולי יש אי-שם אנשים שאינם מוכנים פשוט "להפסיק להתעסק בזה", שאינם אוהבים את השינויים המתחוללים בחברה שלהם ומעולם לא ביקשו שינויים 
כאלו. למעשה, נדמה שלא עלה על דעתו של ג'ונסון שיש אנשים שמפעפעת בהם תחושת כעס על כך שכל המפלגות המרכזיות קיבלו לאורך שנים החלטה המנוגדת מיסודה לדעת הקהל. איש מהם לא חשב שיש בדבריהם שלילת זכות פוליטית בסיסית. לא רק משום שעולה מן הדברים קביעה פסקנית ביחס להתרחשות שקיצה אינו נראה באופק, אלא גם מתוך זה שיש בדבריהם נימה המכוונת בדרך כלל כלפי מיעוט נקמני ולא כלפי הרוב המכריע של ציבור הבוחרים".

הרבה מים עברו בנהר התמזה מאז פורסם אותו מאמר של ג'ונסון בשנת 2011 והוא נחשב כיום לאחד המייצגים הבולטים של אותו ציבור שבעבר הושתק.

כעת, שניתן לו הכוח, מגיעה שעת המבחן לשאלה האם בוריס ג'ונסון יהיה עוד איש שמתעלם
מרחשי הציבור בנושא ההגירה, או האיש שסוף סוף יקשיב להם.
-----
לימדו עוד על המוות המוזר של אירופה עם רב המכר של מאריי, המשתתף במבצע באתר. לפרטים נוספים והזמנת הספר -  הקליקו כאן 

תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר