האם מי שאומר כי "אין יותר ימין ושמאל" הוא פשיסט?

האם מי שאומר כי "אין יותר ימין ושמאל" הוא פשיסט?

"אחד המאפיינים המשותפים לפרוגרסיבים בארה"ב, הפשיסטים באיטליה והנציונל-סוציאליסטים בגרמניה היא שלכולם היו שאיפות לכונן את "הדרך השלישית" כדרך פעולה, אומר ג'ונה גולדברג בספרו 'למי קראת פשיסט?' ומסביר:

"האינטלקטואלים של הפשיזם והנאציזם דגלו תמיד בדרך "ביניים" או "דרך שלישית" שבין הימין והשמאל המסורתיים, הקפיטליזם והסוציאליזם. מוסוליני זגזג מכאן לשם ולכל מקום - מסחר חופשי ומיסים נמוכים ועד מנגנון מדינה טוטליטרי. עוד לפני שעלה לשלטון הוא נהג להגיב לבקשה להתוות את תוכניתו באמירה שאין לו תוכנית. "התוכנית שלנו היא למשול," אהבו הפשיסטים לומר. והעניין של היטלר בתאוריה פוליטית או כלכלית, פשיסטית או אחרת, היה דל אף מזה."

 

לפי גולדברג, "קשה שלא להבחין איך מתאימים הפרוגרסיבים באופן מושלם להגדרת הפשיזם המקובלת. הפרוגרסיביזם היה בעיקרו תנועה של המעמד הבינוני, שהתנגדה לקפיטליזם שלוח רסן וגם לרדיקליזם מרקסיסטי. הפרוגרסיבים שאפו למצוא נתיב ביניים בין השניים - מה שהפשיסטים כינו "הדרך השלישית."

במוקד השאיפות של אנשי "הדרך שלישית" עמדה אכיפת סדר מוסרי אחיד ומאחד שיפקח על הפרט. הפרוגרסיבים היו גם שותפים לתשוקתם הבוערת של הנאצים והפשיסטים להתעלות מעל הבדלים מעמדיים בקהילת הלאום וליצור 'סדר חדש' בחברה".

אז מה בעצם הבעיה בכך? ובכן, גולברג מסביר: "דרך הביניים נשמע כמו דבר מתון ולא קיצוני. מוקד משיכתו בכך שהוא נשמע לא-אידאולוגי וחופשי מהנחות מוקדמות. אך מבחינה פילוסופית "הדרך השלישית" אינה רק נקודת אמצע בין עמדות מנוגדות; היא אוטופית וסמכותנית. ההיבט האוטופי שלה מתברר מרתיעתה מהרעיון שפוליטיקה היא הליך של פשרות. איש הדרך השלישית לא מוכן יהיה לקבל סתירות בין דברים שהוא חושב שהם חיוביים".

רוצים גם אתם לזהות תהליכים? הזמינו עכשיו את רב-המכר 'למי קראת פשיסט?' - וצאו למסע בו תגלו מי הם הפשיסטיים האמיתיים ומהם הסממנים שלהם, ותשברו את המיתוסים שהתרגלתם לשמוע.

----

אולי יעניין אתכם: 
 - "ההיפים היו פשיסטים" - מתוך 'למי קראת פשיסט': http://bit.ly/RealFascist3
-
 איך שדד השמאל את הכינוי 'ליברלים'? - מתוך 'למי קראת פשיסט': http://bit.ly/RealFascist2

מעוניינים לרכוש את הספר? לחצו כאן
רוצים לקרוא את הפרק הראשון ואז להחליט? להורדת הפרק הראשון חינם, לחצו כאן

 
תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר