אימוץ אופנות רדיקליות מזיק לסביבה ופוגע בכולנו

אימוץ אופנות רדיקליות מזיק לסביבה ופוגע בכולנו

בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בעולם האקטיביזם הסביבתני, וביניהם תהליך הקצנה מדאיג בקרב מובילי דעת הקהל בנושא. בישראל, אנו עדים כעת לעוד ועוד צעדי מדיניות, רגולציות ומיסים מאז שהאגף הפוליטי המאמין באותן הקצנות עבר מהאופוזיציה לקואליציה.
כמה חודשים לפני השינוי הפוליטי, יצא לאור תרגום עברי לספר שכבר כיכב ברשימות רבי-מכר ברחבי העולם. זהו אמנם לא הספר הראשון שמנסה לעשות סדר בכאוס התקשורתי סביב הסוגיות הירוקות, אבל 'אפוקליפסה אף פעם' שונה מכולם בגלל שהמחבר מגיע מבפנים.
כבר בגיל 16 ארגן מייקל שלנברגר אירועי התרמה למען יערות הגשם. בגיל 17 חי בניקרגואה כדי להפגין סולידריות עם המהפכה הסוציאליסטית של התנועה הסנדיניסטית. בגיל 23 גייס כספים עבור קואופרטיבים של נשים בגוואטמלה, ובהמשך חי באגן האמזונס כחלק ממחקר על חוואים קטנים הנאבקים בפלישה לאדמותיהם. בגיל 26 עזר לחשוף את תנאי העבודה הירודים במפעלים של חברת ‘נייקי’ באסיה. בגיל 27 עזר להציל את עצי הסקויה העתיקים בקליפורניה. אחר כך היה פעיל נלהב למען אנרגיה מתחדשת.
אלא שאז התחיל ליפול לו האסימון. לאט לאט הוא גילה שגם אם המטרות שלו – לשמור על סביבה נקייה, להציל מינים מהכחדה ולהתגונן מפני שינוי האקלים – לא השתנו, הדרך שבה ארגוני הסביבה פועלים לא מועילה למטרה הזאת, ופעמים רבות גם מזיקה לה.
הוא החל לבדוק ולחקור כל אחת מהאמיתות הבלתי-מעורערות המקובלות אצל פעילים סביבתנים – הבהלה מפני הסכנות של שינוי האקלים למין האנושי, "ההכחדה השישית", זיהום הפלסטיק הנורא, תעשיית הבשר ההורסת את כדור הארץ, ועוד ועוד – והתברר לו שהאמת, כפי שמתבררת ממחקרים מדעיים ומהתבוננות מפוכחת במציאות, שונה לגמרי מהתעמולה בקרב ארגוני סביבה צעקניים.

את ממצאיו הוא סיכם בספר המעולה "אפוקליפסה אף פעם", שיָצא לאור השנה כחלק מסדרת 'שיבולת'. "הסיבה העיקרית לכתיבת הספר", הוא מסביר, "היא שאני אבא בעצמי כבר, ואני רואה את החרדות הקיומיות שהיא וחברותיה שוקעות אליהן מתוך אמונה אמיתית שכדור הארץ בסכנה ברורה ומיידת".
הספר, הנסמך כאמור על מחקרים וראיונות עם מדענים ומומחים, זכה לתשבחות ממדעני אקלים מובילים, והוא מנפץ אחד אחרי השני את המיתוסים שפעילים סביבתנים המפיצים תבהלה בעולם מבקשים למכור לנו כאמת בלתי מעורערת. "שינוי האקלים", הוא כותב בלהט, "הוא אמיתי ואפשר לטפל בחלק מתופעותיו, אך לא עתיד להביא לחורבן העולם".
שלנברגר, כך יוכל לראות בקלות מי שיקרא את הספר, לא מתנגד לשמירה על הסביבה או לחינוך סביבתי. הוא רק חושש מההקצנה, ומוכיח כי האופנות הירוקות, אלו שטופלות כל בעיה על משבר אקלים ומעמיסות רגולציות - לא באמת מועילות לסביבה ולמעשה, אפילו מזיקות לה.

רוצים להבין טוב יותר את הדיון הסביבתי ולהתמודד עם התעמולה הקיצונית? זה הספר שאתם צריכים לקרוא.
לפרטים נוספים ולהזמנות במחיר מבצע היכנסו לקישור >>
תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר