איך שדד השמאל את הכינוי "ליברלים"?

איך שדד השמאל את הכינוי "ליברלים"?

"אמריקה ניצחה במלחמת העולם הראשונה, אך וילסון והפרוגרסיבים הפסידו במלחמה שלהם מבית. החדירה העמוקה של הממשלה אל תוך החברה האזרחית נתפשה כנסלחת במהלך המלחמה, אך הפכה בלתי מתקבלת על הדעת בזמן שלום.

באורח דומה לכך, הגאות הכלכלית המלאכותית שיצרה המלחמה באה לקיצה והסכם ורסאי, שהיה אמור להצדיק את כל הקושי ואת הקורבנות שהועלו במהלך המלחמה, הפך לאשד מאכזב של צביעות והבטחות שווא. אך האמונה הפרוגרסיבית צלחה את האכזבה הזאת. האינטלקטואלים והפעילים הליברליים בארצות הברית עמדו לכל אורך שנות העשרים על כך שהסוציאליזם המלחמתי של וילסון היה הצלחה מסחררת, וכי הכשלים שהתגלו בו נבעו מלהט בלתי מספק של האוכלוסייה. סיסמתם הייתה: "במלחמה תִּכְנַנּוּ". לרוע מזלם, הם לא הצליחו לשכנע את ההדיוטות שהצביעו בקלפיות. בעקבות זאת התעצמה והלכה הערצתם לגישה הביסמרקית של "סוציאליזם בהוראה מלמעלה".

הם גם הביטו בעיניים לחות אל המתרחש ברוסיה ובאיטליה, שם היו "אנשי פעולה" שיצרו אוטופיות באמצעות דחפורים וסרגלי חישוב. הדגש המרקסיסטי על סוציאליזם מדעי ועל הנדסה חברתית חלחל אל תוך הפרוגרסיביזם האמריקני. ומכיוון שידוע כי מדע אינו עניין לוויכוח דמוקרטי, החל הפרוגרסיביזם מדיף גם ניחוח עז של יהירות חמורת סבר.

בתקופה זו גם בוצע התכסיס המחוכם שהביא לכך שהפרוגרסיביזם האמריקני הפך ל"ליברליזם". קודם לכן התייחס המונח "ליברליזם" לחירות כלכלית ופוליטית, כפי שהבינו אותה הוגי הנאורות כמו ג'ון לוק ואדם סמית. מנקודת מבטם של אלה, הדבר המבוקש היה חופש מרבי לפְּרט בחסותה הנדיבה של מדינה שכוח שלטונה מזערי.

הפרוגרסיבים, ובראשם דיואי, שינו טיפין-טיפין את משמעות המונח, כשהם מייבאים לארה"ב את התפישה הפרוסית של ליברליזם כשיפור בהשכלה, הקלה בעוני ושחרור מדוֹגמות ומאמונות ישנות. מבחינת הפרוגרסיבים משמעותו של חופש כבר לא הייתה חופש מעריצות אלא חופש ממחסור, חופש להיות אזרח "תורם", ו"חופש" במובן שעליו דיברו רוסו והגל: חיים בהתאמה למדינה ולרצון הכללי.

הליברלים המקוריים — כלומר, אנשים שדבקו בתפישות הליברליזם הקלאסי — כונו בארצות הברית יותר ויותר "שמרנים", ואילו חסידי השליטה החברתית כונו "ליברלים". וכך כתב דיואי בשנת 1935 בספרו ליברליזם ופעולה חברתית כי ממשלה אקטיביסטית הפועלת בשם המקופחים מבחינה חברתית ולמען בנייה מחדש של החברה "הפכה בפועל להגדרת משמעותה של האמונה הליברלית". בהתחשב בהשקפת עולם זו, לא מפתיע ש"ליברלים" רבים בארה"ב האמינו שברית המועצות היא המקום החופשי ביותר עלי־אדמות"
---
מתוך רב המכר 'למי קראת פשיסט?'

תגיות 

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר