איך בונים אימפריה? אתה עומד על שלך, גם אם מולך עומד האיש החזק בעולם

איך בונים אימפריה? אתה עומד על שלך, גם אם מולך עומד האיש החזק בעולם

"הלוחמנות המדינית של נתניהו כלפי ממשל אובמה הגיעה לשיאה בעימות הגדול על הסכם הגרעין האיראני, כששנת השיא הייתה שנת 2015, שנת הנאום של נתניהו בקונגרס", מספר עקיבא ביגמן בספרו 'כיצד הפך נתניהו את ישראל לאימפריה'.

"המהלך היה חריג בכל קנה מידה, ונתפס כהתרסה חסרת תקדים כנגד הממשל. אחרי הכל, לא בכל יום רואה העולם ראש ממשלה ישראלי שעומד בבית המחוקקים של ארצות הברית, ותוקף משם בעוצמה רבה את הנשיא המכהן ואת מדיניותו.

בנאומו שטח נתניהו את השקפת עולמו במלואה, בעודו קורא לקונגרס להשתמש בסמכויותיו לבלום את ההסכם. הנאום היה פרובוקטיבי ומתוכנן היטב, וכל מילה נבחרה בקפידה. לאחר שסקר את ההתפתחויות האזוריות ואת חולשות ההסכם עם איראן, פנה נתניהו למחוקקים האמריקנים בקריאה נרגשת: 'גבירותי ורבותי, הגעתי לכאן היום כדי לומר לכם שאנחנו לא חייבים להשליך את ביטחון העולם על התקווה שאיראן תשתנה לטובה. אנחנו לא חייבים להמר על עתידנו ועל עתיד ילדינו'. 

הקונגרס הגיב באהדה בלתי רגילה לנאום. לא זו בלבד שנתניהו הוא בין המנהיגים הזרים הבודדים שהוזמנו במהלך כהונתם שלוש פעמים לנאום מול הקונגרס, אלא שהנאום זכה, למורת רוחו של אובמה, לתשואות רבות: הנוכחים קמו על רגליהם במחיאות כפיים לא פחות מ-26 פעמים, כהפגנת אהדה. למהלך החריג הייתה מטרה כפולה: ראשית, להשאיר את ההתנגדות להסכם על סדר היום, תוך חיזוק הרפובליקנים וחלק מהדמוקרטים בקונגרס שהתנגדו להסכם; ושנית, להכשיר את הקרקע לגיוס הקונגרס לפעולה נגד הנשיא ולביטול ההסכם.


נתניהו מתקבל ככוכב בקונגרס האמריקני


בשיחתם האחרונה אמר אובמה לנתניהו כי כעת, לאחר שהושג הסכם כולל עם איראן, הוא סבור שיש מקום לשיחות בין ישראל לארצות הברית בנוגע לשימור היתרון האיכותי של צה"ל על רקע השינויים שעלולים להתרחש באזור כתוצאה מהסכם הגרעין. מסר זה פורסם פעם אחר פעם על ידי עיתונאים ישראלים, שחלקם תודרכו על ידי הבית הלבן במטרה "להוריד את נתניהו מהעץ" ולהסיר את ההתנגדות שעוד נותרה בקונגרס.

אולם נתניהו המשיך בשלו. ישראל הוסיפה להתנגד להסכם באופן עקבי ונחרץ, עד שהמאבק בקונגרס הוכרע בעד אובמה בספטמבר 2015. ישראל הפסידה בקרב, והסכם הגרעין יצא לדרך. אז מה התועלת שצמחה מטקטיקת העימות? מדוע נתניהו לא שמע לקולות שקראו לו לוותר, 'לחתוך הפסדים', ולסגור עסקה ביטחונית עם אובמה?



ראשית, העימות עם הממשל לא היה חסר סיכוי מיסודו, ובזמן אמת נתניהו בחר בנתיב שנראה לו נכון ובו בזמן אפשרי. איש לא ידע מראש מה יעלה בגורל ההסכם לאחר המאבק שינהל נתניהו. יש לזכור שערב הנאום, ההתנגדות להסכם הגרעין הייתה משותפת לגורמים בשתי המפלגות ובשני בתי הקונגרס, והמאבק הפוליטי שם היה הכרחי ובעל סיכויי הצלחה סבירים. ביולי 2015, החודש שבו נחתם ההסכם, רק 33 אחוז מהאוכלוסייה האמריקנית תמכו בו, בעוד ש-45 אחוז מהם התנגדו. 

ככל שנודעו עוד פרטים וככל שהתמשך הוויכוח הציבורי בנושא, התמיכה בהסכם צנחה. בספטמבר 2015 רק 21 אחוז מהנשאלים הביעו תמיכה בהסכם, לעומת 49 אחוז שהתנגדו. מטבע הדברים רפובליקנים נטו יותר להתנגד (78 אחוז) אך גם בקרב הדמוקרטים נרשמה ירידה מ-50 אחוזי תמיכה ביולי ל-42 אחוז בלבד בספטמבר. גם רבים מחברי הקונגרס היו חשדניים כלפי ההסכם, וב-14 במאי עבר חוק שנקרא "החוק לביקורת על הסכם הגרעין עם איראן" שהסמיך את הקונגרס לבחון ולבדוק את פרטי ההסכם. החוק עבר בסנאט ברוב מוחץ של 98 נגד 1, ובבית הנבחרים ברוב של 400 נגד 25 . אובמה איים להטיל וטו על החוק, אך חברי הקונגרס לא נרתעו, ובסופו של דבר העבירו נוסח שזכה לתמיכה כה גורפת עד שהיו מספיק קולות אפילו לדחיית וטו נשיאותי, לו אובמה היה מנסה להשתמש בו. 

המשך התנגדותה של ישראל היה אם כן קריטי למאבק כולו. אם ישראל הייתה נכנעת, ההתנגדות להסכם כולה הייתה מתפוררת. אך שנית, וחשוב הרבה יותר, דוקטרינת העימות עשויה הייתה לחלחל אל מחליפיו של אובמה. עצם העימות עם הממשל, העלאת הנושא לסדר היום, הצבת הטיעונים הסדורים והצפת המידע שתמך בעמדת ישראל, זרעו את הזרעים שיכולים היו בהמשך הדרך להוביל גם לשינוי במדיניות. כפי שהדגיש ז'בוטינסקי וכפי שיודע נתניהו, יש מי ששומע את המסרים, לומד את הסוגיות ומפנים את האמת. בבוא היום היא עשויה גם לנצח.

ואכן, שנת 2016 הייתה שנת המפנה. בחירתו של טראמפ לנשיאות ארצות הברית הפכה את הטענות נגד נתניהו על פיהן. לוושינגטון נכנסו מדינאים ופוליטיקאים שגדלו על העימות של הרפובליקנים עם ממשל אובמה, וטיעוניו של נתניהו בשנים שקדמו למהפך נשתו כעת בצמא. בשמיני במאי 2018 , בשעה 21:00 שעון ישראל, הודיע דונלד טראמפ כי ארצות הברית פורשת מהסכם הגרעין ומטילה מחדש סנקציות מרביות על איראן. ההסכם, לפי טראמפ, היה "גרוע," "מבייש" ו"רקוב," ואמריקה תפעל לחיסול איום הגרעין האיראני.

מי שינתח את עקרונות המדיניות שהביא עמו הממשל החדש בנוגע לאיראן, יזהה בהם בנקל את טביעות אצבעותיו של נתניהו."



_______________________________
גם לכם נמאס שהשיח הציבורי סביב פעילות ראש הממשלה עוסק בתפל ובשולי במקום בדברים החשובים באמת? השיגו עכשיו את הספר החדש שמנתח את פעילותו המדינית של נתניהו, שהפכה את ישראל לאימפריה! 

 :לרכישת הספר במבצע, היכנסו לקישור >>
https://bit.ly/2Ee6KYI

תגיות 

תגובות (1)

חיים בנארי - Sep 08, 2019

מי שמכבד את עצמו – יכבדוהו אחרים.
מי שרוצה להיות “חכם” במקום להיות “צודק” איננו חכם , וסופו שנדרש להסביר למה יש לו בכלל לגיטימיות , אפילו ללא כבוד….
ה"מכובד" לא צריך להסביר מדוע יש לו זכות קיום ….

כתוב תגובה

נדרש אישור לתגובות טרם פרסומן באתר